Drodzy Czytelnicy,
od zawsze postrzegam rok akademicki jako nowy rozdział do zapisania: sukcesami, badaniami i wyjazdami naukowymi, wnioskami z warsztatów, sympozjów, seminariów i konferencji, a także zdanymi kolokwiami i egzaminami. Ten etap przed nami, ciągle jednak żyjemy wydarzeniami z czerwca, lipca, sierpnia i września. Spójrzmy na nie, nie tyle z perspektywy wspomnień, co inspiracji do dalszej pracy.

Pierwsze dni czerwca wypełniły przygotowania do sesji egzaminacyjnej, ale i konferencje naukowe. Pracownicy Instytutu Geografii podpowiadali, jak uczyć w reformowanej szkole, socjologowie i filozofowie zainteresowali nas unikalnym wymiarem etyki, a poloniści zaprosili do interdyscyplinarnej refleksji nad obrzędami. Studenci i pracownicy naukowi po raz szósty uczestniczyli w projekcie „Wydział Sztuki w Mieście”, gdzie na ponad trzydziestu wystawach mogliśmy podziwiać malarstwo, fotografię, wzornictwo, rzeźbę, a także instalacje multimedialne, również poza murami uczelni – w galeriach, domach kultury czy miejscach zaadaptowanych na potrzeby festiwalu. Chór Mieszany Educatus dostarczył nam pozytywnych emocji i powodów do dumy, podobnie jak młodzi naukowcy, zdobywając kolejne medale, wyróżnienia i nagrody.

W lipcu, sierpniu i wrześniu tradycyjnie przyszedł czas na odpoczynek i nabranie sił przed nowym rokiem akademickim. Jednym ze sposobów było poświęcenie się swojej pasji, także do nauki i nauczania. Pracownicy Instytutu Filologii Polskiej po raz trzydziesty przygotowali i zrealizowali kursy dla nauczycieli języka polskiego z zagranicy. Część studentów i doktorantów postanowiła wykorzystać wolne dni na poszerzanie swojej wiedzy i umiejętności, korzystając z wakacyjnej oferty naszej uczelni, a było w czym wybierać. Doktoranci mogli wziąć udział w sympozjum zorganizowanym przez Uniwersytet Pedagogiczny i Wietnamską Akademię Nauk i Technologii w Hanoi w dniach od 16 do 18 lipca 2018 roku. Osoby zainteresowane eurointegracją spotkały się podczas letniej szkoły współorganizowanej z partnerami z Ukrainy. Młodzi ludzie realizowali praktyki, także w murach naszego uniwersytetu, o czym można przeczytać w dziale poświęconym studentom. W tej części znajdą Państwo również artykuł doradców zawodowych z Akademickiego Biura Karier poświęcony zjawisku cyfrowego nomadyzmu. Warto go przeczytać, nie tylko dlatego, by zrozumieć, co kryje się pod tym pojęciem. Uczymy się i rozwijamy kompetencje z wielu powodów, także po to, aby wejść pewnym krokiem na rynek pracy.

Na początku roku akademickiego mamy jeszcze sporo wolnego czasu, nie wszystkie kursy rozpoczynają się w pierwszych dniach października, a do sesji egzaminacyjnej jest jeszcze kilka miesięcy. Zachęcam, aby wykorzystać ten moment na rozwój nowych pasji (np. fotografii przyrodniczej, czy astronomii) i sięgnięcie po wartościowe lektury, a tych rekomendujemy kilka, zarówno w „Nowościach wydawniczych”, jak i w wywiadzie z dr. Andrzejem Franaszkiem.

Polecam zapoznanie się z wszystkimi tekstami podwójnego wydania „Commentarii Academici”!

Rektor Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej
prof. dr hab. Kazimierz Karolczak

Czasopismo Uniwersytetu Pedagogicznego numer 3–4 2018 (pdf)

 

   Czasopismo Uniwersytetu Pedagogicznego numer 2 2018 (pdf)

 

Czasopismo Uniwersytetu Pedagogicznego numer 1 2018 (pdf)

ISSN 2545-1510